Digitalizarea. Provocarea secolului XXI: competentele digitale.                                                         

Pentru a avea succes intr-o economie bazata pe inovare, angajatii de astazi au nevoie de un set de competente diferit fata de cel de pana acum.  In tari din intreaga lume, economiile se bazeaza pe creativitate, inovatie si colaborare. Locurile de munca calificate sunt mai mult centrate pe rezolvarea problemelor nestructurate si analiza eficienta a informatiilor. In plus, tehnologia substituie munca manuala in cele mai multe aspecte ale vietii si in cele mai multe segmente ale economiei. Viata in offline devine imposibila.  Concluzia generala a studiilor este aceea ca, in general, cu cat calificarea cuiva este mai scazuta, cu atat sansele de a pierde locul de munca in favoarea unor roboti, sunt mai mari.  

Una dintre provocarile cheie aflate in dezbatere la Forumul Economic Mondial  din acest an de la Davos a fost  "ocuparea fortei de munca, aptitudinile si capitalul uman", cu accent pe modalitatile prin care putem genera 470 de milioane de noi locuri de munca pana in 2030, in conditiile in care, asa cum este de asteptat,  tehnologia va perturba in mod fundamental natura muncii in sine.

Afacerile care au inteles ca digitalizarea poate fi folosita in avantajul lor, elimina in mod constant concurenta. Noi locuri de munca sunt create iar altele sunt eliminiate intr-un ritm nemaivazut pana acum.  Acest lucru starneste dezbateri cu argumente pro sau contra digitalizarii.

Deficitul de competente digitale este alarmant in special cand se examineaza tehnologiile noi emergente. Un sondaj IBM realizat printre 1.200 de IT-isti si persoane cu putere de decizie din 13 tari a indicat faptul ca doua treimi dintre acestia considera ca tehnologiile mobile, analitice, cloud si sociale sunt importante din punct de vedere strategic; cu toate acestea, 25% au raportat deficite majore de competente in fiecare sector, iar 60% au raportat deficite moderate spre majore. Deficitul de competente digitale este afectat si de numarul de femei care participa pe piata muncii. In tarile membre OCDE, femeile reprezinta in prezent sub 20% din specialistii IT. La nivel european, femeile reprezinta sub 30% din forta de munca TIC, iar in Statele Unite, numai 23% dintre angajatii din sectorul STEM (Stiinte Tehnologie, Inginerie si Matematica) sunt femei. Aceasta situatie este si mai pronuntata odata cu avansarea in cadrul ierarhiei organizationale.

Ce inseamna digitalizare?

La nivelul cel mai de baza, digitalizarea este procesul de conversie a informatiilor analogice intr-un format digital.  Intr-un context mai larg, digitalizarea este definita ca transformarea sociala declansata de adoptarea masiva a tehnologiilor digitale pentru a genera, procesa si tranzactiona informatii. Digitalizarea utilizeaza efectele colaterale care rezulta din utilizarea lor: platforme comune pentru dezvoltarea de aplicatii, servicii de e-guvernare, e-commerce, retele sociale, precum si disponibilitatea informatiilor on-line.


Cresterea economica si crearea de locuri de munca variaza in functie de nivelul de dezvoltare tehnologica a unei tari.  De-a lungul ultimilor 50 de ani, economia Statelor Unite, a asistat la un declin constant  in locurile de munca care implica abilitati manuale si cognitive de rutina. Studiile recente arata ca 59% din forta de munca din Germania va fi inlocuita cu masini si software in urmatoarele decenii. Din cei aproximativ 31 de milioane oameni cu un loc de munca full sau part-time in Germania, 18 milioane ar urma sa fie disponibilizati ca urmare a acestei dezvoltari a tehnologiei. Cu alte cuvinte, muncitorii Volkswagen si BMW vor deveni in curand inutili.

Generatia noilor lideri

Somajul in randul tinerilor este o problema comuna in toate regiunile, in ciuda tendintei de imbunatatire a educatiei. In 2014 au existat mai mult de 201 de milioane de persoane fara loc de munca la nivel global, si aproape la 74 milioane de tineri (cu varste de 15-24 de ani) au fost in cautarea de munca - rata somajului in randul tinerilor este, practic, de trei ori mai mare.

Cand vine vorba despre generatia Millenials  (21-34 ani) sociologii sunt in general de acord asupra unor trasaturi comune: interesul pentru tehnologie, soarta globului din punct de vedere ecologic, sustenabilitatea, antreprenoriatul social si transformarea vietii politice.

Un studiu realizat in 2014 de IBM Institute for Business Value arata ca pana in 2030, 75% din forta de munca va fi reprezentata de Millenials.

img11eSkills for jobs este initiativa Comisiei Europene lansata in 2013, care a pornit de la constatarea decalajului existent intre nevoile economiei digitale, pe de o parte, si competentele si capacitatile fortei de munca actuale din statele membre, pe de alta parte. Asa cum se evidentiaza in Manifestul competentelor digitale (www.asociatiat.ro), in ciuda faptului ca nivelul somajului in randul tineretului european atinge cota de 22%, angajatorii afirma ca nu gasesc candidati pentru locurile de munca vacante care necesita competente digitale. Iar acest decalaj intre cerere si oferta de forta de munca specializata tinde sa se acutizeze, la orizontul anului 2020 estimandu-se un deficit de circa 850.000 specialisti la nivel european.

Si in Romania, numarul de locuri de munca ce implica competente digitale cerute si disponibile pe piata este net superior ofertei. Cei 7.000 de absolventi de facultati de profil nu acopera nevoile anuale ale angajatorilor din sectorul ITC, care depasesc usor 15.000. Avand in vedere dinamica sectorului ITC in Romania, cererea de cadre in acest domeniu va cunoaste noi cote in urmatorii ani.

APDETIC, membra DIGITALEUROPE, este organiztia coordonatoare a activitatilor din cadrul campaniei eSkills for jobs in Romania (www.asociatiait.ro). Incepand din acest an, Media Image Factory, agentia pe care o coordonez, este partener al programului, iar la data la care a fost publicat acest articol, am organizat, in premiera pentru Romania, un webinar dedicat competentelor digitale, la care s-au inscris 50 de licee si universitati din peste 20 de localitati din toata tara.

Harta: localitatile in care se afla cele mai multe licee si universitati inscrise la webinarul eSkills for jobs, ”Importanta competentelor digitale in formarea unei cariere”, organizat in 12 aprilie

0311.074.173   |   Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.  |   Calea Mosilor, nr. 88, sc. F, ap. 74, sector 3

Pontaj: